Valg af Leverandør

Hvordan Outsourcing Teknisk Dokumentation Handelskotymer Pris_Kalkulation-Fordele

Valg af Leverandør

Den eksplosive vækst i Kinas industri har skabt stor afstand mellem lavteknologiske
tilbagestående industrivirksomheder, som er i klart overtal, og højteknologiske
supermoderne veldrevne industriforetagender.

Udfordringen er at finde en leverandør blandt de højteknologiske moderne firmaer.
Man kan Google mange bud på en leverandør.
Her skal man gøre sig klart at en meget stor del af firmaerne ikke er den producent
den udgiver sig for, men en såkaldt handelsvirksomhed der “låner” producenternes navne.
Det er let for dem, da mange producenter ikke er eksportorienteret endsige taler engelsk eller anvender egne web sider.

En stor del af websiderne er lavet af et webbureau der “låner” billeder af reference produkter fra andre websider.
Ud af 10 websider har vi oplevet 2-3 benyttede de samme billeder.
APC har oplevet at rejse flere hundrede km på auditbesøg af et firma der fremviste de have topmoderne CNC maskiner på flere tusinde m2 fabriksareal. Det viste sig at være et firma med gamle second hand maskiner nærmest at sammenligne en smedje.
Deres undskyldning var at det var et webbureau der havde lavet deres webside og PowerPoint!
Selvfølgelig havde vi stillet spørgsmål inden udvælgelsen, men her skal man kende den specielle kinesiske kultur, til ikke at sige fra, inden man dømmer deres udsagn og pålidelighed.

Når man researcher oplever man 2 typer firmaer, afhængig af om man repræsenterer et stort kendt industriforetagende med en brand navn eller for dem et ukendt firma.
Det kendte firma har ingen problemer, men det ukendte vil opleve enten et lynhurtigt meget “over” positivt respons – men pas ¨på!, eller overhovedet ingen respons, hvor mailer ikke besvares, eller man i telefonen stilles om til en lavt placeret u beslutningsdygtige medarbejder.

Det er som oftest det afvisende firma der er mest interessant som leverandør, men en mail er ikke nok i Kina til at etablere et samarbejde. Det er der mange kulturelt betingede årsager til. Den vigtigste er de kinesiske chefer ønsker et personligt kendskab inden de involverer sig i et leverandørforhold. Først når chefen personligt har accepteret samarbejdspartneren får medarbejderne ok for at fortsætte samarbejdet. Det er altså en forudsætning den danske chef personligt møder op i Kina.

Pris på varer:

Sørg for at få pris, leveringstid samt salg og leveringsbetingelser i et tilbud.
Om prisen er den rigtige afhænger af konkurrence faktorerne. Læs her siden Hvordan outsourcing.

Er udbyderen ikke et brand navn, men et mindre kendt firma der ikke kan anskueliggøre større ordre baseret på flere kommende ordre, vil prisen højt sandsynlig være alt for høj.

Selv for et stort kendt firma kan prisen være for høj da det ligger i den kinesiske kultur at dem der har råd må betale.

Her er det vigtigt at kende den kinesiske kultur der tilsiger det er helt legalt at prøve at prisoptimere. Det er det også i Danmark men i Kina er der ikke de samme bremser som i Danmark på hvad man kan eller ikke kan udefra almindelig dansk moral.

At hæve prisen efter et skriftlig tilbud er ikke ualmindeligt ofte begrundet i mange kreative forklaringer. Dette kan kun modsvares, hvis kunden har styrke til at holde prisen nede. Styrke har man som oftest kun, hvis det kan anskueliggøres ordren bliver placeret et andet sted. Det kan være svært, hvis man allerede er i handelsforholdet og der ikke er andre produkter som ”gulerod” forude.

”Gulerødder” som at stille alt for høje ordre i udsigt er kineserne allergiske overfor.
Gennem mange år er de blevet brændt, så den sikreste vej til fiasko er et urealistisk udbud der ikke kan følges op af realiteter.

Benyt ”target” priser hvor det kan lade sig gøre, men sæt ALDRIG prisen lige under fremstillingsprisen. Det gennemskues lynhurtigt da kineserne i forvejen ved de har ”bedst price”. Et ukendt firma der prøver det får sikkert aldrig respons.
Det går de ikke da kineserne ikke kan lide at sige nej. Ingen svar er NEJ.

Leveringstid:

I almindelighed gør man kineserne uret når det postuleres de generelt ikke overholder leveringstiden vel at mærke deres egen oplyste leveringstid.
Som oftest er det kundens egen skyld og kan skyldes leveringstiden er påtvungen.
Da kineserne ikke siger nej vil den påtvungne leveringstid ikke blive overholdt.
Det kan også være ændringer i den tekniske dokumentation der er omtalt på siden Dokumentation. Langt de fleste forsinkelser skyldes ufuldstændig dokumentation, der rejser en ”byge” af spørgsmål. Vi har endnu ikke set ”dumme” spørgsmål men ufuldstændig dokumentation!

Kvalitet:

Igen gøres kineserne uret, måske mest på dette punkt. Dårlig kvalitet fra Kina skyldes næsten altid en forkert valgt leverandør eller dårlig dokumentation.
Da der er så stor forskel rent teknologisk på producenterne kan man ikke forvente topkvalitet fra et firma med gamle second hand maskiner. Igen som ovenfor beskrevet er det nødvendigt at aflægge et kvalitets audit besøg ved producenten.

Vi ser i dag flere velkvalificerede producenter i Kina end i Danmark, men også 10 gange så mange 10 gange så dårlige. Dette skrevet af en forhenværende kvalitetschef fra Danfoss. Igen kræves der research og audit ude i Kina.

Sørg altid for at få en “sample” tilsendt når det er en ny leverandør eller nyt produkt. Er det et nyt produkt er det sikreste at få en prototypeserie inden endelig løbende produktion.

Er det elektronik er en foreskrevet test en nødvendighed. Emner baseret på tegninger kræver tegnings-tolerancer baseret på en foreskrevet norm. For rummelige emner kræves 3D tegninger. Alle tegninger SKAL være på engelsk. Herudover SKAL anvendt materiale beskrives. Nb. standard materialer kan være afvigende i Kina.

En ISO9001 eller 9002 er ingen garanti overhovedet. Den fortæller kun leverandøren følger en kvalitetsmanual
de selv har udfærdiget.
Af den årsag foretager APC altid Audit udefra egne kvalitetskrav. Se Kvalitetskrav

Langt de fleste fejl skyldes dårlig dokumentation og kommunikation. En anden fejlårsag er et forceret projektforløb i forhold til den leveringstid leverandøren har tilbudt. Derfor husk at ordre i god tid!

Kontrakt:

Når leverandøren er fundet anbefaler udenrigsministeriets konsulenter der udarbejdes en kontrakt på Kinesisk. Det er sikkert klogt når det drejer sig om meget store ordre. Det er vores erfaring en kontrakt intet er værd.
En retssag i Kina er vanskelig og bekostelig. Det sikreste er at vælge den rigtige leverandør og etablere et godt langvarigt samarbejde.

Det kan være svært i et fremmed land 12.000 km væg, med en total anderledes kultur.
Derfor anbefales det at anvende et dansk / kinesisk outsourcing firma så fiasko undgås.

Hvordan sikres man den rigtige løsning:

Som beskrevet ovenfor kræves tilstedeværelse i Kina samt kendskab til kinesisk kultur.
Herudover et kendskab til og styrke i forhold til producenten.

Et professionelt dansk / kinesisk outsourcing firma opfylder alle disse betingelser.
Outsourcing firmaet har produktion fra en lang række danske kunder ved en kendt samarbejdspartner.
Denne højere ordremasse giver kunden en række fordele:

– Outsourcing firmaet vil kende producenternes kvalitet og kapabilitet fra beslægtede kundeforhold.

– Ved tvister ved producenten de kan miste ordre fra mulige nye kunder henvist af outsourcing firmaet, hvis der ikke opnås kundetilfredshed.

– Outsourcing firmaet vil gennem den højere samlede ordremængde placeret ved samarbejdspartneren kunne tilbyde produktion ved et lavere styktal til en lavere pris end kunden selv ville kunne opnå.

– Outsourcing firmaet kan udføre kvalitets audit i Kina og følge op på leverancerne.

– Da outsourcing firmaet kender producenten er der skabt sikkerhed for plagiering ikke finder sted såvel som produktionen ikke placeres ved en såkaldt “onkler”

Modargumentet mod at anvende et outsourcing firma er de er en omkostning.
APC har aftale med alle producenter at prisen er lavere afgivet fra APC en hvad et dansk firma ville kunne opnå. Dette skyldes bl.a. at den kinesiske producent betragter outsourcing firmaet som deres sikkerhed mod dårlig eller mangelfuld såvel teknisk som merkantil samarbejde.

Herudover har APC lave omkostninger da næsten hele økonomien ligger i Kina.

Mærker:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

I arkiv

Top
Tilbage